Cukrzyca to nie wyrok! Żyj aktywnie.

Indeks glikemiczny

Anita Rogowicz-Frontczak

Na stężenie glukozy we krwi wpływa zarówno ilość węglowodanów, jak i ich rodzaj. Monitorowanie całkowitej zawartości węglowodanów w diecie ma istotne znaczenie dla osiągnięcia optymalnej kontroli glikemii. 45-50% wartości energetycznej diety powinny stanowić węglowodany ale te o niskim indeksie glikemicznym.

Indeks glikemiczny produktów (IG) wyrażony jest w procentach i opisuje tempo wzrostu poziomu glukozy we krwi po spożyciu określonego produktu w porównaniu do tempa wzrostu poziomu glukozy po spożyciu glukozy lub białego pieczywa. Czas, w jakim mierzy się wzrost poziomu glukozy wynosi 2 godziny, a ilość węglowodanów przyswajalnych, jaka musi być spożyta z produktem dla określenia IG tego produktu wynosi 50g i muszą być one spożyte w krótkim okresie czasu. Przyjęto, że IG dla cukru wynosi 100 i do tej wartości odnosi się IG innych produktów.

Produkty o niskim (poniżej 50) i średnim (poniżej 70) IG- bez istniejącej otyłości są polecane w codziennej diecie dla osób z cukrzycą – powodują powolny wzrost poziom glukozy we krwi i zmniejszają wahania glikemii w ciągu doby. Produkty o wysokim (powyżej 70) IG nie są zalecane jako główny składnik Twojej diety, ponieważ po ich spożyciu następuje szybki wzrost glukozy we krwi. Wskazane jest aby produkty o wysokim IG ograniczać w diecie osób z cukrzycą.

Jak się okazało to nie tylko indeks glikemiczny produktów wpływa na poposiłkowy poziom cukru. Podczas gdy IG pozwala przewidzieć stopień, w jakim węglowodany zawarte w pożywieniu zwiększają stężenie glukozy we krwi, to całkowity wzrost glikemii po spożyciu określonego produktu lub posiłku zależy zarówno od ilości, jak i od jakości (wyrażonej przez IG) spożytych węglowodanów. Dlatego wprowadzono pojęcie “ładunek glikemiczny” (glicemic load – GL; definiowany jako iloczyn IG i ilości węglowodanów wyrażonej w gramach), który jest wskaźnikiem całkowitego wpływu pożywienia na poposiłkowe stężenia glukozy.

GL diety można zmniejszyć na dwa sposoby – zmniejszając albo IG węglowodanów, albo całkowitą zawartość węglowodanów w diecie.

Dla przykładu: arbuz ma dość wysoki indeks glikemiczny ale ze względu na dużą zawartość wody niski ładunek glikemiczny. Teoretycznie 100 g tego owocu spowoduje mniejszy wzrost glikemii niż po spożyciu 100 g produktu o wysokim ładunku glkiemicznym np: bułka.

Czynniki wpływające na indeks glikemiczny:

  • rodzaj węglowodanów (zawartość cukru, błonnika)
  • gotowanie
  • obróbka żywności (im bardziej przetworzone tym większy indeks glikemiczny)
  • zawartość tłuszczu, białka, kwasu

Zobacz również: Czy istnieją dobre i złe węglowodany?

Intensywna insulinoterapia a indeks glikemiczny

Czy dieta cukrzycowa ma jeszcze rację bytu

Anita Rogowicz-Frontczak

Dr n med. Anita Rogowicz_Frontczak, lekarz i pracownik naukowy, szczęśliwa żona i matka pięknych dziewczynek (Sara and Iga). Jestem specjalistą chorób wewnętrznych, endokrynologii, bliska sercu jest mi cukrzyca, dlatego od wielu lat pracuję z osobami dotkniętymi tym schorzeniem w Klinice Chorób Wewnętrznych i Diabetologii w Poznaniu. Profil moich zainteresowań naukowych to cukrzyca typu 1, przewlekłe powikłania cukrzycy (a raczej co zrobić, by ich uniknąć) oraz problem zdrowego żywienia i diety cukrzycowej, problem współistnienia chorób tarczycy i innych chorób autoimmunologicznych z cukrzycą




POLECA: BARBARA NIEWIADOMSKA
SPECJALISTA DIETETYK

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Poradnik gratis

diabetyczne zabiegi Pawła

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco.