Cukrzyca to nie wyrok! Żyj aktywnie.

Obliczanie wymienników węglowodanowych w praktyce

Anita Rogowicz-Frontczak

Codzienne liczenie zawartości węglowodanów z poszczególnych produktach spożywczych może sprawiać na początek wiele kłopotów.

Muszę przede wszystkim się dowiedzieć co to jest Wymiennik Węglowodanowy- bo to właśnie z tymi wymiennikami będę mieć na codziennie doczynienia.

1 WW (wymiennik węglowodanowy) = 10 g węglowodanów zawartych w produkcie.

Skąd będę wiedział , ile poszczególne jedzenie ma wymienników.

Najprościej sprawdzać na pudełkach i opakowaniach:

Zawsze producent podaje zawartość poszczególnych składników: białek, węglowodanów i tłuszczów w 100 g, czasem w jednej porcji.

Przykład: ryż naturalny: w 100 g czyli w jednym woreczku zawartych jest 76,8 g węglowodanów czyli 7,6 WW o zaokrąglamy do 8 WW.

Czekolada czarna: w 100 g 53 g węglowodanów= 5,3 WW, w 100 g jest 6 rządów- wobec tego 1 listek to około 1 WW.

W 100 ml mleka 3,2 % jest 4,7 g węglowodanów czyli 0,5 WW. Wobec tego cała szklanka 200 ml to 1 WW.

Makaron Spaghetti 100% pszennicy durum- w 100 g jest 78,0 g węglowodanów czyli około 8 WW- zakładamy, że zjadamy porcję ugotowaną z 50 g makaronu- czyli 4 WW.

Otręby owsiane- w 1 porcji (1 łyżka) 0koło 12 g jest 7,6 g węglowodanów czyli 0,8 WW.

Przykładowy jogurt z brzoskwiniami: w 100 g ma 16,8 a cał g węglowodanów czyli 1,6 WW a opakowanie ma 250 g czyli  cały jogurt ma prawie 5 WW.

Przykładów można tak mnożyć.

Co jednak w przypadku jak zjadamy produkty nieopisane jak: chleb, ziemniaki, warzywa, owoce.

Dostępnych jest wiele tabel i programów do obliczania wymienników:

Polecam np: Twój Dietetyk na stronie dobreprobramy.pl

Zachęcam również do korzystania z wag w celu oszacowania wagi produktu.

Istnieją też wagi, które zawierają wbudowaną pamięć z listą najważniejszych produktów i pokazują nam ile ma on gram węglowodanów lub kalorii.

Kilka ćwiczeń praktycznych:

img_1294-1.JPG

Ile WW ma banan o wadze 197 g- ma około 3 WW (70 g banana ze skórką to 1 WW)

img_1293-2.JPG

Kromka chleba pełnoziarnistego o wadze 64 g ma 34g węglowodanów czyli 3,4 WW

img_1295-1.JPG

2 pierogi o wadze 76 g zawierają 1,7 WW

img_1290.JPG

93 g kaszy po ugotowaniu to 25 g węglowodanów czyli 2,5 WW

img_1291.JPG

54 g ryżu po ugotowaniu to około 1,5 WW

img_1289.JPG

A ta gigantyczna porcja sphagetti ma ponad 8 WW

Życzymy wytrwałości w liczeniu wymienników- ciężka praca da na pewno efekt w postaci poprawy glikemii poposiłowej.

Pamiętaj przeliczaj dokładnie swoje pożywienie, liczenie „na oko” może prowadzić do powtarzania tych samych błędów.

Anita Rogowicz-Frontczak

Dr n med. Anita Rogowicz_Frontczak, lekarz i pracownik naukowy, szczęśliwa żona i matka pięknych dziewczynek (Sara and Iga). Jestem specjalistą chorób wewnętrznych, endokrynologii, bliska sercu jest mi cukrzyca, dlatego od wielu lat pracuję z osobami dotkniętymi tym schorzeniem w Klinice Chorób Wewnętrznych i Diabetologii w Poznaniu. Profil moich zainteresowań naukowych to cukrzyca typu 1, przewlekłe powikłania cukrzycy (a raczej co zrobić, by ich uniknąć) oraz problem zdrowego żywienia i diety cukrzycowej, problem współistnienia chorób tarczycy i innych chorób autoimmunologicznych z cukrzycą




POLECA: BARBARA NIEWIADOMSKA
SPECJALISTA DIETETYK

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Poradnik gratis

diabetyczne zabiegi Pawła

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco.