Aktualności, Porady

Biegaj! Jakie korzyści daje nam bieganie?

Redakcja | 1 lipca 2020
Jakie korzysci daje bieganie

Bieganie: ten sport dostępny dla wszystkich obniża ciśnienie, chroni przed cukrzycą, normuje poziom cukru we krwi, a również przeciwdziała depresji. Jak rozpocząć bieganie?

Czy bieganie to sport dla każdego?

O zaletach aktywności fizycznej u każdego człowieka nie trzeba mówić: u diabetyków regularna aktywność powinna stanowić podstawowy element terapii cukrzycy.

Polacy ostatnimi czasy pokochali bieganie: ten sport na świeżym powietrzu sprawia im coraz więcej przyjemności. Na ulicach bowiem można spotkać coraz więcej biegaczy. Dlaczego? Ponieważ nie trzeba mieć żadnego dedykowanego sprzętu oraz wyjątkowych umiejętności czy kondycji – tempo biegu łatwo dopasować do siebie.

Czy mimo to bieganie to sport, który może uprawiać każdy?

“Z pewnością bieganie może uprawiać większość z nas” — nie ma wątpliwości prof. dr hab. n. med. Filip Rybakowski, specjalista psychiatra, kierownik Kliniki Psychiatrii Dorosłych Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Triatlonista (1).

Tysiące lat temu ludzie każdego dnia pokonywali w ten sposób 15–20 km w poszukiwaniu pożywienia. To pokazuje, jak funkcjonował homo sapiens i czego mu obecnie brakuje.”

Bieganie zaleca się nawet osobom z kilkoma jednostkami chorobowymi jako część terapii.
Zanim podejmie się jednak pierwsze kroki w sportowych butach, warto skonsultować to ze swoim lekarzem prowadzącym oraz wykonać niezbędne badania.

Zalecamy to wszystkim, ale głównie osobom po 40. roku życia, które dodatkowo np. palą papierowy, są otyłe czy niezdrowo się odżywiają. 

“Grupą wymagającą szczególnej uwagi są także osoby po 65. roku życia, nawet z pozoru zdrowe jak ryba. Test wysiłkowy u takich pacjentów to pozycja obowiązkowa” — wyjaśnia prof. dr hab. n. med. Dariusz A. Kosior, kardiolog, specjalista medycyny sportowej.

Jakie są największe zalety biegania?

Bieganie powoduje wydzielanie endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Poza tym jednak ten sport dostarcza organizmowi wielu innych ważnych substancji.

Jedną z nich jest tzw. czynnik wzrostu neuronów, odpowiedzialny za tworzenie nowych synaps, czyli połączeń między komórkami nerwowymi. Dlatego właśnie bieganie to doskonała profilaktyka depresji i innych zaburzeń psychicznych.

Dodatkowo, liczne badania dowiodły, że regularne bieganie prowadzi do redukcji ciśnienia tętniczego o kilka milimetrów słupa rtęci (mm Hg), a wielu diabetyków ma właśnie zbyt wysokie ciśnienie krwi.

Gdy regularnie biegamy, normalizuje się nie tylko ciśnienie, ale poprawia profil lipidowy: maleje stężenie trójglicerydów, “złego” cholesterolu LDL. 

Wysiłek aerobowy, czyli właśnie bieganie, poprawia gospodarkę węglowodanową: normuje poziom cukru we krwi i zwiększa wrażliwość tkanek na insulinę. 

Bieganie, jazda na rowerze, a nawet szybki spacer są więc najkorzystniejszymi dla diabetyka sportami.

Jak przygotować się do regularnego biegania?

Po wizycie u lekarza, który wyrazi zgodę na podjęcie tego rodzaju aktywności fizycznej, warto do rozpoczęcia biegania podejść bezpiecznie.

  • Lepiej rozpocząć od małych wysiłków, krótszych dystansów i stopniowo, z tygodnia na tydzień, zwiększać intensywność o nie więcej niż 10–20 proc.
  • Powinniśmy przygotowywać również układ kostno-stawowy do podejmowania wysiłku fizycznego. Rekomendowane są ćwiczenia wielostawowe, angażujące wiele grup mięśniowych, co przy okazji zmobilizuje także układ nerwowy, czucie głębokie, które chroni przed kontuzjami.
  • Przygotowanie układu krążeniowo-oddechowego do zwiększonego wysiłku warto zacząć od spaceru w szybkim tempie, potem marszobiegu, truchtu. 
  • Należy również pamiętać o dobrze zbilansowanej diecie, która poprawi nasze samopoczucie i wydolność organizmu.

Literatura

  1. https://www.pb.pl/wybiegaj-sobie-zdrowie-994957
O autorze Redakcja

Cukrzyca.pl, jeden z wiodących portali gromadzący wiedzę o cukrzycy, który powstał z myślą o osobach chorych na cukrzycę szukających wsparcia oraz informacji na temat choroby. Artykuły, poradniki i materiały informacyjne są tworzone przez ekspertów w dziedzinach takich jak: diabetologia, dietetyka, psychologia i edukacja diabetologiczna.

Przeczytaj także

Formetic niedostępny w aptekach? Co ma z tym wspólnego NDMA?