Aktualności, Badania

85 proc. Polaków zwiększy aktywność fizyczną po epidemii

Joanna Wiśniewska | 29 maja 2020

Aż 85% Polaków planuje więcej ćwiczyć po zakończeniu pandemii koronawirusa – wynika z badań. Czy Polacy zaczną się więcej ruszać?

Aktywność fizyczna Polaków w dobie pandemii: wyniki badań

Badania przeprowadzono w dniach 23-30 kwietnia na 1000. Polaków powyżej 18. roku życia.

Z wywiadów telefonicznych wynika, że aż 57% odczuwa większą potrzebę ruchu, a 43% przyznała, że w dobie epidemii ich aktywność fizyczna zmalała

Jako powód zmniejszonego ruchu ankietowani podawali m.in.:

  • zamknięcie ośrodków sportowych (35%), 
  • obostrzenia związane z uprawianiem sportu na świeżym powietrzu (20%),
  • izolację (20%).

85% ankietowanych chce jednak więcej ćwiczyć po zakończeniu pandemii koronawirusa.

Aż 75% z nich zapowiada, że powróci na siłownię zaraz po ich otwarciu. Już teraz wiemy, że nastąpi to 6 czerwca 2020 r. 

praca z domu

Wpływ zmniejszenia aktywności fizycznej na zdrowie

Większość osób, które zmniejszyły swoją aktywność deklaruje pojawienie się negatywnych skutków braku ruchu, m.in:

  • na samopoczucie (74%),
  • na zdrowie (65%),
  • na sylwetkę (61%).

Przypominamy, że aktywność fizyczna u diabetyków dodatkowo pozwala unormować poziomy glikemii i zapobiegać przewlekłym powikłaniom w późniejszych latach.

Jak obecnie trenują Polacy?

Obecnie, po złagodzeniu obostrzeń, najczęściej wybieranym sportem ćwiczących Polaków jest jazda na rowerze. Aż 36% trenujących Polaków wybiera właśnie tą aktywność na świeżym powietrzu.

Na kolejnych miejscach plasują się treningi ogólnorozwojowe: takie jak gimnastyka czy aerobik, które można wykonywać również w domu (28%).

Polacy często wybierają również jogging (27%) i spacery (26%).

Jak trenować w domu?

Joga w domu

W czasie izolacji, gdy większość z nas nie wychodziła z domu, niezwykle popularne do ćwiczeń stały się rozwiązania online. 

Obecnie dostępnych jest wiele kanałów, które wspierają aktywny tryb życia w warunkach domowych. Są to zarówno filmy instruktażowe dostępne na portalu YouTube, jak i dedykowane aplikacje mobilne z programami treningowymi, np. Diet&Training by Ann.

W czasie epidemii, gdy blisko 40 proc. z nas nie podjęło żadnej aktywności fizycznej w ciągu ostatnich 30 dni, każda forma ruchu jest lepsza i bardziej bezpieczna dla zdrowia niż jego brak. Regularna aktywność fizyczna wspiera nasze zdrowie, poprawia samopoczucie, odporność, sprawność umysłową, a przede wszystkim zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia, czy depresja, które cały czas są głównymi przyczynami zgonów w Polsce” – podkreśla specjalista chorób zakaźnych oraz medycyny sportowej dr hab. Ernest Kuchar z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Kiedy wrócimy do aktywności fizycznej?

Na siłownie i inne obiekty sportowe, takie jak baseny, czy kluby fitness, możemy wrócić już 6 czerwca.

Zdaniem dr. Kuchara możliwość ponownego podjęcia ćwiczeń w przystosowanych do tego obiektach sportowych jest obecnie bardzo ważna.

Poprawiająca się obecnie pogoda i zniesienie obostrzeń dotyczących noszenia maseczek poza domem, dodatkowo zachęcają do zwiększenia aktywności fizycznej, do czego cała redakcja Cukrzyca.pl gorąco zachęca 🙂

Badanie pt. MultiSport Index Pandemia zostało zrealizowane przez Kantar na zlecenie Benefit Systems. (PAP) (1)

Literatura

  1. http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C82252%2Cbadanie-85-proc-doroslych-polakow-chce-zwiekszyc-aktywnosc-fizyczna-po
joanna-wisniewska-cukrzyca.pl
O autorze Joanna Wiśniewska

mgr

Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu kierunku Kognitywistyka. Zainteresowana wpływem emocji na motywacje ludzkie oraz kondycją psychiki człowieka. W pracy wykorzystuje zdobytą o człowieku wiedzę.

Przeczytaj także

Oddam w dobre ręce 26+. O co chodzi w tej akcji?