Elektroniczny System Medycyny Szkolnej: jak poprawić zdrowie dzieci?
Milanówek pierwszą gminą z nowatorskim Elektronicznym Systemem Medycyny Szkolnej. System pozwala na badania przesiewowe uczniów oraz na dostęp do stanu…
W szkołach podstawowych i ponadpodstawowych od września ruszą lekcje zdrowia. Edukacja zdrowotna w szkołach będzie miała odpowiedni poziom.
W sierpniu 2019 r. Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, zasugerował by nauka o zdrowiu w końcu została uznana jako dodatkowy, odrębny przedmiot w szkole. Jednak na najbliższy rok szkolny Ministerstwo Edukacji Narodowej przewidziało inne rozwiązanie.
Zgodnie z rozporządzeniem, lekcje o zdrowiu zostaną wykładane w trakcie lekcji wychowawczych. Od września będzie to zobowiązaniem każdego wychowawcy, by część zajęć w ramach tzw. godzin wychowawczych były poświęcone tematowi ochrony zdrowia.
„W rozporządzeniu wskazane zostało, że ze względu na wyzwania cywilizacyjne dzisiejszego świata i zagrożenia z tym związane, zasadne jest również zwrócenie przez wychowawców szczególnej uwagi m.in. na zagadnienia, które kształtują postawy prozdrowotne uczniów” – mówi treść uzasadnienia rozporządzenia.
W rozporządzeniu nie znajdziemy jednak wykazu tematów, który należy poruszyć w ramach kształtowania postaw zdrowotnych uczniów.
Określono natomiast w formie katalogu otwartego obszary tematyczne, na które wychowawca będzie zwracał szczególną uwagę.
Nauczycielowi zostanie więc przyznana duża swoboda w kwestii wyborów tematów prozdrowotnych, które podejmie.
Podczas zajęć uczniowie będą poruszać zagadnienia takie jak:
„Kluczowe znaczenie mieć będzie jednak nie samo wprowadzenie obowiązku poruszania tematów zdrowotnych w szkole, a sposób w jaki ten obowiązek będzie realizowany. Czy będą to jałowe pogadanki, czy pas transmisji rzetelnej wiedzy na kluczowe tematy dotyczące ochrony zdrowia. Moim zdaniem zakres tematyczny prowadzonych lekcji powinien być określany we współpracy z samorządem lekarskim, a same lekcje prowadzone przez fachowców z dziedziny zdrowia publicznego” – mówi Maciej Hamankiewicz, b. prezes Naczelnej Izby Lekarskiej (1).
Mamy nadzieję, że lekcje edukacji zdrowotnej w szkołach zostaną przygotowane rzetelnie, przez wykwalifikowanych do tego specjalistów i zostaną na nich poruszone również tematy chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca czy otyłość, która dotyka coraz większej części naszego społeczeństwa.
Milanówek pierwszą gminą z nowatorskim Elektronicznym Systemem Medycyny Szkolnej. System pozwala na badania przesiewowe uczniów oraz na dostęp do stanu…
Błonnik pokarmowy to składnik, o którym często słyszymy w kontekście zdrowej diety, ale jego znaczenie dla diabetyków jest wręcz nieocenione….
Jesień to idealny czas na nowe inspiracje kulinarne, również dla osób z cukrzycą. Sezonowe warzywa oraz owoce o niskim indeksie…
Wybitni eksperci przedstawią najważniejsze zmiany i doniesienia z ostatniego trudnego, pandemicznego roku oraz nakreślą rys historyczny i rozwój diabetologii od…
Inteligentny zegarek z umiejętnością pomiaru glukozy we krwi. Apple czy Samsung – kto pierwszy wprowadzi rewolucyjny sprzęt w obieg?
Michał Figurski przez pół życia chorował na cukrzycę, o czym nie mówił nikomu. Dziś mówi o chorobie otwarcie i postanawia…