Aktualności, Porady

Poradnik teleporad: jak dzwonić po poradę medyczną?

Redakcja | 29 kwietnia 2020
poradnik teleporad

Telemedycyna, czyli udzielanie rad medycznych telefonicznie, stanowi ważne narzędzie w walce z koronawirusem.

Zapewnia kontakt z lekarzem bez konieczności wychodzenia z domu.

Aby zachęcić pacjentów i lekarzy do wykorzystywania teleporad i ułatwić im korzystanie z telemedycyny, Fundacja Telemedyczna Grupa Robocza przygotowała specjalne poradniki (1). Dostarczają one praktycznych wskazówek, jak pacjent powinien zachowywać się podczas zdalnej konsultacji z lekarzem i jakie informacje powinien wcześniej przygotować.

Poradniki udzielają odpowiedzi na Państwa najczęstsze pytania i zachęcą do korzystania z telemedycyny jako rozwiązania ograniczającego ryzyko rozprzestrzeniania się COVID-19 oraz przydatnego także przy rozwiązywaniu innych problemów zdrowotnych.

Czym jest telemedycyna?

Telemedycyna to określenie na świadczenia zdrowotne udzielane za pośrednictwem systemów teleinformatycznych. Telefonicznie lekarz może na odległość przeprowadzić m.in. wywiad z pacjentem i ocenić stan jego zdrowia.

Dlaczego warto korzystać z teleporad w okresie epidemii?

Koronawirus przenosi się drogą kropelkową, co oznacza, że najłatwiej zarazić się nim wskutek bliskiego kontaktu z zakażoną osobą.

Dlatego też przed wyjściem z domu do przychodni lub szpitala warto rozważyć, czy zamiast osobistej wizyty nie wystarczy zdalny kontakt z lekarzem w ramach teleporady.

Jak zachowywać się podczas teleporady?

  1. Przedstaw się lekarzowi i poproś lekarza o przedstawienie się, jeżeli tego nie zrobił.
  2. Informuj lekarza o problemach technicznych.
  3. Odpowiadaj wyczerpująco na pytania lekarza.
  4. Jeśli nagle gorzej się poczujesz, daj znać lekarzowi.
  5. Otrzymuj dokumenty drogą elektroniczną.

Każdy z tych punktów został należycie rozwinięty i wytłumaczony w poradniku teleporad.

Na jakie pytania jeszcze znajdziecie odpowiedzi w poradniku?

  • Czy w ramach teleporady otrzymam receptę lub inne potrzebne dokumenty?

  • Jakie prawa przysługują pacjentowi w związku z teleporadą?

  • Czy teleporady dotyczą jedynie koronawirusa?

  • Gdzie mogę uzyskać więcej wiarygodnych informacji o koronawirusie i telemedycynie?

Telefoniczna Informacja Pacjenta

Telefoniczna Informacja Pacjenta to specjalna linia telefoniczna, pod którą każdy może uzyskać informację, co robić, gdy podejrzewa zakażenie koronawirusem.

Infolinia NFZ działa całodobowo,
siedem dni w tygodniu.

Infolinia Rzecznika Praw Pacjenta działa
od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 18:00.

pod numerem telefonu: 800 190 590

Literatura

  1. http://telemedycyna-poradnik.pl/
O autorze Redakcja

Cukrzyca.pl, jeden z wiodących portali gromadzący wiedzę o cukrzycy, który powstał z myślą o osobach chorych na cukrzycę szukających wsparcia oraz informacji na temat choroby. Artykuły, poradniki i materiały informacyjne są tworzone przez ekspertów w dziedzinach takich jak: diabetologia, dietetyka, psychologia i edukacja diabetologiczna.

Przeczytaj także

Trzy leki w jednej tabletce! Nowość dla diabetyków typu 2