Aktualności, Nowości

Uzależnienie od cukru: co robić, gdy jemy za dużo słodyczy?

Joanna Wiśniewska | 1 grudnia 2020

Spożycie cukru przez Polaków rośnie z każdym rokiem. Wkrótce może się okazać, że wszyscy będziemy uzależnieni od cukru! Co robić, by ograniczyć jego spożycie?

Ile cukru zjadają Polacy?

Każdego roku statystyczny Polak zjada coraz więcej cukru. W roku 2019 było to już ponad 40 kg cukru na osobę

Niestety, większość węglowodanów, które obecnie spożywamy, pochodzi z żywności przetworzonej, takiej jak:

  • słodkie przekąski, 
  • gotowe paczkowane dania, 
  • napoje gazowane,
  • alkohol.

W tej przetworzonej żywności znajduje się aż 33 kg cukru!

Uzależnienie od cukru prowadzi do otyłości

Spożywając takie ilości cukru każdego dnia, znacząco przekraczamy swoje dobowe zapotrzebowanie kaloryczne. Oznacza to, że tyjemy!

Według danych przytaczanych przez NFZ, liczba otyłych i z nadwagą w Polsce cały czas stopniowo rośnie.

Do 2025 roku będzie aż 30% otyłych mężczyzn i 26% otyłych kobiet.

Niebezpieczne jest również to, że otyłość pojawia się również wśród coraz młodszych dzieci i nastolatków. Nadwaga i otyłość to czynniki, które prowadzą do cukrzycy typu 2 – choroby cywilizacyjnej, która dotyczy coraz większej części społeczeństwa!

Nasze nawyki żywieniowe, wyrabiane od najmłodszych lat, oparte są na spożyciu dużej ilości cukru. W pewnym momencie, możemy nawet nie zorientować się, że stajemy się uzależnieni od pożywienia, które spożywamy.

Wiedzieliście, że 33% nastolatków odchudza się przy użyciu drastycznych metod? A 72% dziewcząt wykazuje zachowania charakterystyczne dla zaburzeń odżywiania?

Wynika to z faktu, że Polacy nie potrafią odpowiednio się żywić i sięgają po źle zbilansowane produkty. Przez to, już we wczesnych latach młodości tyją! Następnie, nie znając zdrowego sposobu na utratę nadprogramowych kilogramów, zaczynają się odchudzać, często drastycznymi metodami. Pokazuje to, że uzależnienie od pożywienia może dotyczyć większej części z nas niż byśmy podejrzewali.

“Uzależnienie od słodyczy – skuteczne narzędzia do zmiany nawyków”

U każdej osoby, która od lat zmaga się z utratą dodatkowych kilogramów bez efektu jojo, na półce powinna znaleźć się książka psychodietetyka Mikołaja Choroszyńskiego “Uzależnienie od słodyczy – skuteczne narzędzia do zmiany nawyków”.

Mikołaj Choroszyński w swojej najnowszej książce radzi nie tylko, jak zmienić złe nawyki żywieniowe, ale co ważniejsze, jak wytrwać przy tych nowych i zdrowszych!

Ta pozycja to przede wszystkim poradnik – 70% treści w książce to treści poradnikowe, tłumaczące, jak nasza psychika i emocje wpływają na jakość naszego odżywiania.

Dopiero pozostałe 30% to wiedza dietetyczna, która również jest niezbędna do zmiany nawyków. 

uzaleznienie od slodyczy mikolaj choroszynski ksiazka

Druga część tytułu “Skuteczne narzędzia do zmiany nawyków” to nie tylko chwytliwy dodatek: w tej książce naprawdę znajdziecie:

  • aż 39 skutecznych narzędzi do zmiany nawyków
  • 5 sposobów na poprawę sytości
  • 5 metod na dostarczanie sobie przyjemności bez konsumpcji kalorii
  • 126 sposobów odzyskiwania kontroli nad jedzeniem

Brakuje tu pustych słów, podręcznikowych definicji i długich akapitów z wytycznymi, które nigdy nie pozostaną w naszych głowach. Mikołaj Choroszyński w tej książce doskonale udowadnia swoje bogate doświadczenie i sukcesy w pracy z pacjentami w charakterze dietetyka.

Przedstawia tu również autorski 5-cio stopniowy model kontroli nad jedzeniem:

  1. Zatrzymanie procesu
  2. Odzyskanie kontroli nad swoimi zachowaniami
  3. Zmiana zachowania
  4. Wejście w indywidualny model odżywiania
  5. Utrzymanie nowych nawyków

“Uzależnienie od słodyczy”: pozycja ceniona wśród dietetyków

Książka od dnia premiery zdobywa pozytywne opinie zarówno wśród pacjentów, którzy sięgnęli po tę książkę, jak i wśród znanych dietetyków i psychologów:

“Może być i słodko i zdrowo! I taka sama jest ta książka – przyjemna i fachowa! Zawiera solidną podstawę z faktów o fizjologii, dietetyczne nadzienie doprawione szczyptą psychologii i dodatki w postaci humoru i anegdot. Sięgnij po nią jeśli potrzebujesz trwałej motywacji do zmiany nawyków.”dr Paweł Wolski – psycholog, coach – Uniwersytet SWPS

 

„Bardzo cieszę się, że powoli coraz więcej zaczynamy mówić o odchudzaniu nie jako o konieczności przejścia na dietę, ale o znalezieniu sposobu żywienia, który jest w zgodzie z nami. Podobnie jeśli chodzi o słodycze. Do tej pory najpopularniejszym podejściem radzeniem sobie z zachciankami na słodkie było zakazanie sobie ich i uczestniczenie w wyzwaniach typu 30 dni bez cukru. Jak bardzo cieszę się, że to podejście zostaje powoli wypierane przez dogłębne zrozumienie mechanizmów, które mogą stać za tym, że z jakiegoś powodu ochota na słodycze jest silniejsza od nas. Dlatego cieszę się, że powstała taka książka, którą napisał Mikołaj. Książka, która wyjaśnia zależności pomiędzy psychiką a słodyczami i pomaga znaleźć sposoby rozwiązywania ich w zgodzie ze sobą. Bardzo polecam ją szczególnie osobom, które zmagają się z ogromnymi zachciankami na słodycze i chcą w końcu rozwiązać ten problem jednocześnie nie wywracając swojego życia do góry nogami” Magda Hajkiewicz

Złotówka z każdej sprzedanej książki trafia do naszego partnera Fundacji Insulinooporność

joanna-wisniewska-cukrzyca.pl
O autorze Joanna Wiśniewska

mgr

Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu kierunku Kognitywistyka. Zainteresowana wpływem emocji na motywacje ludzkie oraz kondycją psychiki człowieka. W pracy wykorzystuje zdobytą o człowieku wiedzę.

Przeczytaj także

Rodziny z cukrzycą: pierwszy raport o rodzinach w Polsce