Nowości, Porady

Jak czerpać przyjemność z jedzenia? Jedz dobrze i nie tyj!

Redakcja | 24 czerwca 2020

“Nic nie potrafi nam dać tyle zdrowia i tyle przyjemności, co jedzenie. Po zastanowieniu się zgodzą się z tym stwierdzeniem nawet ci, którzy mawiali: „Znamy mocniejsze doznania!”. Dlaczego? Otóż trudno o przyjemność, której można by zaznawać tak często jak jedzenia. Poza tym radość z jedzenia najczęściej przeżywamy wraz z innymi. A wspólne przeżycia bywają najsilniejsze.”

“Jedz dobrze i nie tyj” to najnowsza książka Zbigniewa Młynarskiego i Katarzyny Kołodziej. W tej pozycji nie znajdziecie magicznych przepisów na zdrową, zrównoważoną dietę pełną produktów, których nie lubicie. Ta książka wytłumaczy Wam, skąd wiedzieć, że jecie dobrze.

Dlaczego książka “Jedz dobrze i nie tyj” w ogóle powstała?

Opanował pan bardzo dobrze tajniki dietetyki, zdobywając wiedzę dla siebie, a nie w celu wykonywania zawodu. Patrzy pan na zasady odżywiania z innej perspektywy niż osoby parające się tym zawodowo. Jest pana obowiązkiem podzielenie się częścią swoich przemyśleń z wszystkimi osobami, które pragną wyregulować swoje poczucie apetytu, żeby móc zawsze jeść to, na co im przyjdzie ochota (1).”

Te słowa powtarzał niejednokrotnie profesor Janusz Keller, wybitna postać w historii polskiej nauki o żywieniu, do Zbigniewa Młynarskiego.

Właśnie dlatego książka “Jedz dobrze i nie tyj” w ogóle powstała. Jest to pozycja pełna prawdy o człowieku: o jego potrzebach, ochotach i przyjemnościach, a dopiero potem o tym, jak “musi” się on odżywiać, by pozostać zdrowym.

O czym jest książka “Jedz dobrze i nie tyj”?

Zdrowie utrzymane za pomocą restrykcyjnej diety to przykra choroba” 

Tym cytatem Monteskiusza rozpoczyna się pierwszy rozdział książki. A zasada, że jedzenie powinno dawać przede wszystkim przyjemność przyświeca autorom na każdej stronie.

“Jedz dobrze i nie tyj” to nie jest kolejna pozycja dietetyczna, która nakazuje sposób żywienia, który jest przez kogoś uznawany za zdrowy. 

Książka ta wyróżnia się tym, że wiele mówi o wspomnianej już wcześniej przyjemności z diety – czyli o czymś, co każdemu z nas wydaje się niemożliwe, jeśli chcemy schudnąć.

W “Jedz dobrze i nie tyj” autorzy kładą duży nacisk na zachcianki żywieniowe każdego z nas.

Wyjaśniają oni, w jaki sposób pozwalają one zrozumieć mechanizmy, które decydują o tym, po jakie produkty spożywcze sięgamy i dlaczego.

Co znajdziemy wewnątrz książki “Jedz dobrze i nie tyj”?

jedz dobrze i nie tyj2

Krótką i zwięzłą odpowiedź na pytanie, jak jeść, by nie tyć. Ale nie opisaną ograniczeniami, nakazami i zakazami.

Wewnątrz 130-stronicowej książki znajdziemy serię minirozdziałów skupionych przede wszystkim na zrozumieniu człowieka, motywacji i powodów, które sprawiają, że je on tak a nie inaczej. 

Według autorów to właśnie zrozumienie najpierw wewnętrznych mechanizmów i potrzeb, a potem zasad zdrowego zrównoważonego żywienia się, sprawi, że będziemy w stanie wprowadzić zmiany w naszym życiu i, nareszcie, zacząć tracić zbędne kilogramy.

Zgodnie z tą zasadą książkę możemy podzielić na cztery bloki.

Wyjaśnienie mechanizmów żywieniowych:

  1. pragnienia,
  2. głodu,
  3. głodu emocjonalnego,
  4. sytości,
  5. smaku,
  6. smaku miłości oraz
  7. apetytu.

W tej części autorzy rozróżnili w prosty sposób pojęcia “apetytu”, “głodu”, “głodu utajonego” oraz “głodu emocjonalnego”. Dzięki temu czytelnik uczy się, kiedy jego głód oznacza potrzebę organizmu, a kiedy jest to niepotrzebna zachcianka.

Opis składników odżywczych w zrównoważonej diecie:

  1. tłuszcze, węglowodany, błonnik, białka
  2. sól, wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk, miedź, selen, chrom
  3. witaminy: A, D, E, C, B6, B12, K
  4. biotyna, kwas foliowy, , ryboflawina, tiamina, niacyna.

Na wyjaśnienie każdej wartości odżywczej składają się akapity: o wyjaśnieniu konkretnej wartości, o jej niedoborze i nadmiarze w organizmie. W ten sposób czytelnik nie jest przeładowany zbędną wiedzą – otrzymuje on tyle treści, ile na dany moment potrzebuje.

Dlaczego tyjemy? Wyjaśnienie najczęstszych błędów:

  1. błąd 1: spożywanie szybko przyswajalnych węglowodanów
  2. błąd 2: spożywanie nierównych porcji
  3. błąd 3: brak zrównoważenia odżywiania
  4. błąd 4: uleganie fobii antytłuszczowej
  5. błąd 5: podejmowanie szkodliwych diet
  6. błąd 6: nieprzemyślane zakupy

Każdy z najpopularniejszych błędów żywieniowych jest wyjaśniony krótko i zwięźle. Co ważne, autorzy nie wpędzają czytelników w poczucie winy: “Źle się odżywiacie, sami jesteście sobie winni”, mimo, że na początku tak to może brzmieć.

Jako główny powód popełniania tych błędów podawana jest niewystarczająca wiedza z zakresu odpowiedniego odżywiania i złe nawyki, zakotwiczone już od dzieciństwa.

Poprawienie odżywiania

W tej części autorzy skupiają się na doradzeniu, jaką żywność warto jeść, co suplementować i jak poprawić swoje odżywianie. 

Czyli dopiero po zrozumieniu mechanizmów decydujących o naszych wyborach żywieniowych, dostajemy dokładne rady, jak ulepszyć sposób, w jaki się żywimy.

Wydaje nam się, że to najrozsądniejszy sposób, by zacząć w ogóle myśleć o zmianach w swojej diecie poważnie – w końcu bez zrozumienia, nie da się prawidłowo wyregulować swojego apetytu – co autor podkreśla od samego początku.

Odżywianie w cukrzycy: gdzie mowa o cukrzycy w tej książce?

Odzywianie w cukrzycy. Jedz dobrze i nie tyj

W książce “Jedz dobrze i nie tyj” już od pierwszych stron prezentowana jest zasada: jedz to, co podpowiada Ci Twój organizm, bez wskazania na jakąkolwiek grupę produktów czy zakazywania czegokolwiek.

Nawet w definicji “apetytu” pojawia się zdanie:

Dostarczanie organizmowi tego, czego potrzebuje, służy zdrowiu

Oznacza to, że gdy nauczymy się słuchać potrzeb swojego organizmu, możemy jeść wszystko. Jedynym dodatkowym warunkiem jest, oczywiście, dopilnowanie, by nie spożywać więcej kalorii w ciągu dnia niż faktycznie potrzebujemy.

Dodatkowym ograniczeniem dla diabetyków jest eliminacja z diety węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym.

Ważny podkreślenia jest fakt, że autor Zbigniew Młynarski również jest cukrzykiem, więc doskonale rozumie ograniczenia w diecie, które wynikają z tej choroby.

Utknął nam w głowie jeden fragment, który według nas mówi wszystko:

Setki rozmów “cukrzyka z cukrzykiem” (…) uświadomiły mi, że cukrzyk, którego rodzina odżywia się inaczej niż on, nie uskarża się swoim bliskim, jednak w głębi duszy czuje się upokorzony i nieszczęśliwy, co odreagowuje m.in. potajemnym łamaniem diety

Pokazuje on, że zrozumienie i wsparcie najbliższych jest najważniejsze w procesie poprawiania odżywiania w cukrzycy, ponieważ prowadzi do polubienia swoich nowych nawyków żywieniowych.

Gdzie kupicie książkę “Jedz dobrze i nie tyj”?jedz dobrze i nie tyj1

Książkę “Jedz dobrze i nie tyj” zdecydowanie warto mieć w swojej domowej biblioteczce. Może nie znajdziecie w niej instrukcji, co ile ma kalorii, o których godzinach lepiej jeść, czy które produkty są lepsze, a które gorsze, ale my uważamy, że to dobrze. Takich książek w sklepach znajdziecie wiele i one będą stanowiły dodatek do podstaw, których dostarcza ta pozycja.

“Jedz dobrze i nie tyj” motywuje i pozwala rozumieć, co się dzieje z naszym ciałem. Dlatego uważamy, że warto do niej wracać.

Możecie ją zakupić bezpośrednio na stronie internetowej autora.

jedz dobrze i nie tyj recenzje

 

Literatura

  1. https://mlynarski.pl/dlaczego-napisalem-te-ksiazke/
O autorze Redakcja

Cukrzyca.pl, jeden z wiodących portali gromadzący wiedzę o cukrzycy, który powstał z myślą o osobach chorych na cukrzycę szukających wsparcia oraz informacji na temat choroby. Artykuły, poradniki i materiały informacyjne są tworzone przez ekspertów w dziedzinach takich jak: diabetologia, dietetyka, psychologia i edukacja diabetologiczna.

Przeczytaj także

Dieta cukrzycowa – co jeść i czego unikać w cukrzycy?