Cukrzyca to nie wyrok! Żyj aktywnie.

Tabela indeksów glikemicznych

Anita Rogowicz-Frontczak

Uproszczona tabela indeksów glikemicznych przydatnych w układaniu codziennej diety osoby z cukrzycą

NISKI IG (< 50)

ŚREDNI IG (50 – 75)

WYSOKI IG (> 75)

OWOCE

Świeże i suszone: jabłka, pomarańcze, grejpfruty, gruszki, morele, czereśnie, wiśnie, truskawki, poziomki, maliny, brzoskwinie, śliwki, żurawiny itp, sok z jabłek Banany świeże, ananasy, mango, kiwi, arbuzy, winogrona, rodzynki, figi, daktyle, owoce z puszki w syropie Inne soki owocowe-niedosładzane Banany suszone, owoce smażone w cukrze, suszone daktyl

WARZYWA

Wszystkie sałaty i kapusty, szpinak, ogórki, świeża kukurydza, fasolka szparagowa, brokuły, kalafior, marchewka surowa, pomidory, papryka, zielony groszek, rzodkiewki, rzepa, szparagi, grzyby, itp Ziemniaki gotowane lub pieczone w mundurkach (nie rozgotowane!)buraki, marchewka gotowana, kukurydza konserwowa i popcorn Ziemniaki smażone, czipsy, frytki, puree i z ziemniaków instant

PRODUKTY MLECZNE
(z mleka krowiego, koziego, sojowego)

Chude mleko, maślanka, jogurty niesłodzone, kwaśne mleko, chude sery - -

PIECZYWO I WYROBY CUKIERNICZE

Razowy chleb jęczmienny, chleb gryczany, pumpernikiel Większość pieczywa i wyrobów cukierniczych z mąki białej i razowej. Chleb chrupki Bagietki, rogale, rogaliki francuskie, gofry, bułki do hamburgerów i hot-dogów z mąki rafinowanej, chrupki kukurydziane i inne przegryzki słodzone lub solone.


MAKARONY

Wszystkie pełnoziarniste, razowe produkowane z mąki nie rafinowanej, i makarony „białe” nie rozgotowane ( „al dente”) Wszystkie „białe” makarony (z maki oczyszczonej) -

ZBOŻA, zbożowe produkty śniadaniowe

Otręby pszenne i owsiane, kasza jęczmienna perłowa, gryczana, całe ziarna żyta i pszenicy. Musli i płatki zbożowe naturalne, owsianka, kuskus Wszystkie produkty śniadaniowe (tzw. płatki) słodzone ze zbóż oczyszczonych, płatki kukurydziane, kasza jaglana

RYŻ

Ryż dziki, ryż biały parboiled (preparowany termicznie) Ryż Basmati brązowy i biały, ryż jaśminowy, ryż biały długoziarnisty Ryż instant, ryż „dmuchany”

NASIONA ROŚLIN STRĄCZKOWYCH

Soczewica (brązowa, czerwona i zielona), ciecierzyca, fasola (czerwona, Mung, czarna, biała, Pinto, aduki, garbanzo, lima, …), groch (żółty i zielony), soja, bób itd. - -

NASIONA I ORZECHY

Orzechy arachidowe, pekan, tureckie, migdały, soja, nasiona słonecznika, … Orzechy kokosowe, ziarno sezamu, -

INNE

- Miód, cukier stołowy, napoje gazowane Napoje gazowane na bazie maltodekstryny

Anita Rogowicz-Frontczak

Dr n med. Anita Rogowicz_Frontczak, lekarz i pracownik naukowy, szczęśliwa żona i matka pięknych dziewczynek (Sara and Iga). Jestem specjalistą chorób wewnętrznych, moja kolejna otwarta specjalizacja to endokrynologia, bliska sercu cukrzyca, dlatego od wielu lat pracuję z osobami dotkniętymi tym schorzeniem w Klinice Chorób Wewnętrznych i Diabetologii w Poznaniu. Profil moich zainteresowań naukowych to cukrzyca typu 1, przewlekłe powikłania cukrzycy (a raczej co zrobić, by ich uniknąć) oraz problem zdrowego żywienia i diety cukrzycowej.




POLECA: BARBARA NIEWIADOMSKA
SPECJALISTA DIETETYK

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Poradnik gratis

diabetyczne zabiegi Pawła

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco.